bila stress


bagi semua kengkwan...exam around the corner...hehehe...so macam2x la keadaan kita boleh tgok..kelam kabut la..huru-hara la...sakit jiwa and etc...adat resam seorang pelajar kan...haha...
dah nak final da!!!!
aku??...juga tidak ketinggalan mengalami masalah yang sama..cuma kesedaran diri tue blum smpai tahap maksima lagi....hehe..anyway just wishing you all good luck ne...

and then sekarang aku nak ckp pasal stress..jeng2x...

bila stress mesti kita rasa nak marah semua orang kat sekeliling kita kan?!..kecian dorang..xpasal2x kena balun ngan korang..adoyai...(@_@)...

bila strees..

- bertenang..tarik nafas dan lepas perlahan-lahan..
- kenal pasti punca anda marah..
- mendapatkan nasihat orang lain...
- beredar ke tempat lain bgi mengawal kemarahan..
- berbincang dengan ahli keluarga and teman..
- membiasakan memaafkan kesalahan orang lain dan terimalah kenyataan yang tidak semua manusia itu betul dan tidak pernah buat kesilapan kan??...haha...

tanda- tanda korang stress..:::

- jantung berdegup kencang ...dup..dap..dup..dap...hehehe
- cepat marah
- rasa tidak gembira
- hilang selera makan
- hilang minat nak buat kerja
- tidak cukup tidur
- suka menengking
- cuba menjauhkan diri dari orang lain,..
uit!..macam kena kat aku je...


Amalkanlah 10B...
ap dia???

- bertenang
- bernafas dalam-dalam
- berkata : relakslah
- BERIBADAT
- bercakap dengan seseorang
- berurut
- berehat dan mendengar muzik
- beriadah
- bersenam
- berfikiran positif...


tp secara dasarnya..memang semua manusia akan mengalami perasaan sebegini rupa..tapi berbaliklah kepada Yang Maha Pencipta kerana Dialah tempat yang sebaik2xnya bagi kita sebagai hambaNya...

-END-

No comments: